BY : NOR SILAWATI BINTI ALIMAN
Selaras dengan Dasar Pendidikan Negara iaitu menghasilkan modal insan yang cemerlang menjelang negara maju pada tahun 2020, sistem pendidikan negara ditransformasikan melalui teknologi komunikasi yang canggih. Teknologi komunikasi tersebut adalah penggunaan mini laptop atau dikenali sebagai “e-Book” dalam proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah-sekolah rendah di Malaysia. Penggunaan e-book ini mula diperkenalkan oleh Menteri Besar negeri Terengganu iaitu Dato’ Ahmad Said yang bermula pada tahun 2009. Menurut beliau “prasarana yang kondusif adalah penting bagi melahirkan pelajar yang bukan sahaja cemerlang dalam bidang akademik tetapi turut membangunkan minda serta sahsiah pelajar sebagai persediaan menghadapi cabaran global.
E-book
adalah berbentuk elektronik dari sebuah buku yang biasanya
diterbitkan dalam bentuk tercetak namun kali ini berbentuk digital. The new
Concise Oxford English Dictionary (2001) mendefinisikan e-book sebagai sebuah
versi elektronik dari sebuah buku tercetak yang dapat dibaca pada sebuah
personal computer atau alat lain yang direka khusus untuk membaca e-book. .
E-book juga telah dimuatkan dengan perisian buku teks digital bagi memudahkan
pelajar-pelajar mengulang kaji pelajaran. . Terdapat dua unsur utama yang
terdapat dalam e-Book iaitu berbentuk digital dan satu alat yang memerlukan
“hardware” dan “software” serta perisian dalam penggunaannya. E-Book mempunyai
60,000 judul dan 104 bahasa yang terkandung di dalam nya yang boleh digunakan
dalam sistem pembelajaran.
Di negeri
Terengganu, sistem e-Book mula di perkenalkan kepada sistem pendidikan iaitu
pada tahun 2009. Sebanyak 25,000 unit e-Book “mini laptop” telah di agihkan kepada 10,438 murid tahun lima dari 127 sekolah di negeri Terengganu.
Antara sekolah yang telah menerima e-Book ialah SK Chendering, SK Gong Tok
Nasek, SK Seri Budiman 2, SK Kubang Ikan, SK Pusat Kuala Ibai, SK Budiman,
Sekolah Tanjung Gelam, Sekolah Institut Perguruan, Sekolah Kompleks Mengabang
Telipot, Sekolah Gong Badak dan sebagainya. Pelajar-pelajar yang menerima
e-Book terdiri daripada pelajar-pelajar tahun empat dan lima sekolah terbabit.
Selain itu, Sekolah Pendidikan Khas juga turut menerima e-book iaitu seramai 7
orang yang mempunyai masalah pendengaran, bisu dan cacat penglihatan.
Pembelajaran
dan pengajaran melalui penggunaan e-Book dapat membantu pelajar-pelajar
mengurangkan beban untuk membawa buku teks ke sekolah dan pelajar-pelajar dapat
meningkatkan prestasi pembelajaran, sekolah dapat mengurangkan bilangan pelajar
yang tidak datang ke sekolah, senang dibawa dan dapat mengakses internet bagi
mencari maklumat dengan pantas. Selain itu, e-Book juga dapat mendedahkan teknologi-teknologi terkini dan canggih
kepada pelajar-pelajar. Namun begitu, terdapat juga impak-impak negatif dalam
penggunaan sistem e-Book, antaranya adalah pelajar-pelajar cenderung untuk
mengakses bahan-bahan yang tidak baik seperti bahan lucah, aksi-aksi ganas, dan
ada juga pelajar yang terlalu leka menggunakan laman-laman sosial seperti
Facebook dan Twitter sehingga alpa terhadap pelajaran. Maka, pengawasan
guru-guru dan ibu bapa amat penting bagi mengelakkan anak-anak terjebak dalam
penyalahgunaan e-Book. Dalam penggunaan e-Book bagi pembelajaran dan pengajaran
wujudnya pelbagai persoalan yang bermain di minda ibu bapa, guru-guru dan
masyarakat sekeliling. Antara persoalan yang timbul adalah “adakah e-Book dapat
membantu anak-anak dalam meningkatkan pelajaran?, adakah selamat penggunaan
e-Book bagi murid-murid sekolah rendah?, bagaimanakah e-Book dapat membantu
pelajar-pelajar dalam pembelajaran?” dan sebagainya. Maka, pihak kerajaan
negeri Terengganu harus peka dalam setiap tindakan yang ingin dilakukan supaya
tidak timbulnya permasalahan yang dapat mengganggu dan menjejaskan sistem
pendidikan negara.
Maka dengan
ini terbuktilah bahawa melalui teknologi komunikasi yang canggih dapat membantu
dan menaik taraf sistem pendidikan
negara supaya dapat melahirkan generasi muda yang peka kepada teknologi
komunikasi yang terkini.
Transformasi sistem
pembelajaran menggunakan buku teks kepada penggunaan e-Book
No comments:
Post a Comment