Marcapada ini, tidak dapat dinafikan bahawa teknologi komunikasi dalam bidang pendidikan telah mempengaruhi kehidupan kita dengan mendalam dan memainkan peranan yang penting. Kita boleh memperolehi banyak maklumat dan ilmu pengetahuan melalui teknologi komunikasi. Pengajaran Pembelajaran Berbantukan Komputer (PPBK) merupakan salah satu contoh yang berkaitan dengan teknologi komunikasi dalam bidang pendidikan. Pengajaran Pembelajaran Berbantukan Komputer(PPBK) telah lama diperkenalkan iaitu kira-kira pada sekitar tahun 50-an. PPBK dikenali sebagai bahan yang dapat membantu guru dan pengalaman mereka dalam mata pelajaran yang diikuti. Kementerian Pendidikan telah menyediakan bahan PPBK yang secukupnya bagi empat mata pelajaran iaitu Matematik, Sains, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris yang akan digunakan oleh pelajar-pelajar.
Peranan guru-guru pula adalah untuk memberikan bantuan sebagai fasilitator di kalangan pelajar. Teknologi komunikasi dalam pendidikan adalah suatu alat atau pendekatan saintifik dalam merancang dan melaksanakan proses P & P berbantukan teknologi komunikasi yang dapat membantu pelajar dalam menguasai pembelajaran yang telah dirancang oleh sesuatu kurikulum atau mata pelajaran. PPBK juga dikenali sebagai Computer-Aided Instruction (CAI), Computer-Based Instruction (CBI), Computer-Assisted Testing (CAT), Computer-Aided Learning (CAL) dan Computer-Based Learning (CBL). Secara umumnya, CAI digunakan di Amerika Syarikat, manakala CAL lebih popular di negara-negara Eropah. PPBK ialah penggunaan komputer dengan satu program yang sistematik dan teratur oleh pelajar dan guru untuk sesuatu pengajaran dan pembelajaran yang memerlukan satu interaksi yang aktif antara pelajar dengan komputer.
Pengajaran Pembelajaran Berbantukan Komputer
(PPBK) dapat memberi impak yang baik dalam proses P&P seseorang pelajar
terutamanya pelajar yang berada pada tahap pencapaian akademik yang rendah. Hal
ini demikian kerana seseorang pelajar yang berada di tahap pencapaian akademik rendah amat
memerlukan pelbagai kombinasi medium dalam pembelajaran mereka contohnya visual
yang bergerak, animasi, teks, muzik dan grafik, di mana kesemua medium ini
terdapat dalam multimedia yang boleh didapati di dalam pembelajaran berbantukan
komputer. Kefahaman di dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah sesuatu
yang amat diperlukan oleh pelajar untuk mengingati apa yang telah mereka
pelajari.
Terdapat pelbagai jenis PPBK yang
mempunyai kelebihan dan kesesuaian masing-masing. Tidak kira sama ada dalam
penggunaan mata pelajaran di peringkat rendah, menengah atau tinggi. PPBK boleh
dijalankan dalam beberapa jenis iaitu tutorial, latih tubi, simulasi dan permainan. Pelajar boleh
terus belajar melalui komputer melalui pakej-pakej yang disediakan.
a) Tutorial
Tutorial
melibatkan komputer dapat memperkenalkan bahan-bahan pembelajaran yang
disampaikan secara berperingkat-peringkat dan diikuti dengan soalan-soalan.
Komputer yang bertindak sebagai tutor akan menyemak jawapan dan memberikan
maklum balas kepada pelajar. b) Latih
tubi
Latih
tubi adalah memberi latihan dan pengulangan kepada pelajar
terhdap sesuatu topik yang telah dipelajari. Penggunaan latih tubi dalam
pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan kemahiran dan pengetahuan
pelajar.
c) Simulasi
Simulasi
juga merupakan salah satu jenis PPBK yang kerap digunakan. Simulasi adalah satu
keadaan atau sistem yang dimodelkan melalui komputer yang mengandungi maklumat
tentang bagaimana keadaan atau sistem itu berfungsi. Pelajar berpeluang untuk
menjalankan aktiviti untuk menguji hipotesis dan memahami kesan sesuatu
tindakan terhadap sesuatu sistem atau keadaan sebelum menghadapi sesuatu
keadaan sebenar.
d) Permainan
PPBK juga menggunakan pendekatan pengajaran
sambil bermain untuk menarik minat pelajar menjadikan pembelajaran sesuatu
yang menyeronokkan. Pelajar akan cuba menyelesaikan
masalah dengan menjawab berdasarkan syarat, lojik dan hukum tertentu.
Walaubagaimanapun, terdapat juga masalah
dan kelemahan yang dihadapi oleh para guru dan pelajar dalam penggunaan
Pengajaran Pembelajaran Berbantukan Komputer (PPBK). Antaranya termasuklah:
e) Kekurangan Kemahiran
Terdapat
banyak guru yang tidak mahir dalam penggunaan komputer dan internet. Guru yang
kurang mahir ini menyebabkan timbul sikap malas dan kurang minat menggunakan
komputer untuk menjalankan P&P.
f) Sikap Negatif Guru
Terdapat sesetengah
guru sudah biasa denagn cara pengajaran yang tradisional, oleh itu, mereka
berasa penggunaan kaedah pengajaran tradisional sudah cukup untuk menyediakan
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di dalam bilik darjah. Keadaan ini telah memberi cabaran
baru kepada profesion guru dan sistem pendidikan. Selain itu, terdapat juga
sesetengah guru yang ‘buta ICT’, oleh itu, timbullah sikap negatif mengajar
menggunakan komputer.
g) Jurang Digital
Jurang digital masih berlaku
terutamanya di luar bandar. Ketidakseimbangan yang berlaku dalam masyarakat, ekonomi,
pendapatan, pendidikan, kemudahan infrastruktur, pemodenan dan sebagainya
akan memberi impak negatif kepada penggunaan teknologi. Keadaan ini menyukarkan
pengajaran guru di dalam bilik darjah memandangkan sosioekonomi pelajar
di luar bandar yang rendah. Penggunaan komputer yang terhad dan tidak cukup juga
boleh membantutkan penerimaan ilmu pengetahuan yang hendak disampaikan.
Secara ringkasnya, Pengajaran Dan
Pembelajaran Berbantukan Komputer mempunyai kebaikan dan kelemahan. Kebaikan
yang boleh dilihat ialah penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
mampu meningkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar terhadap mata pelajaran yang
dipelajari. Selain itu, PPBK juga boleh meningkatkan motivasi mereka dalam
pembelajaran di samping menggalakkan murid menggunakan teknologi maklumat yang
semakin berkembang. Dengan penerapan pelbagai unsur media, Pengajaran
Pembelajaran Berbantukan Komputer ini menjadi lebih seronok dan mencabar di
samping memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan
yang minimum. Pengajaran Pembelajaran Berbantukan Komputer ini dapat memberi
manfaat kepada murid serta guru kerana ia boleh digunakan sebagai alat bantu
belajar kepada murid dan alat bantu mengajar kepada guru. Walau bagaimanapun jika teknologi
komunikasi tidak lengkap dan tidak efisien, guru dan pelajar tidak dapat melaksanakan
P&P dengan berkesan, maka pendidikan PPBK juga tidak dapat dilakukan dengan
sempurna. Oleh itu , prasarana dan kemudahan di sekolah hendaklah dipantau bagi
membolehkan penggunaan komputer secara meluas dalam kalangan guru-guru. Pengawalan
dan pengawasan yang rapi terhadap teknologi komunikasi tersebut perlu dititik beratkan apabila menggunakan teknologi canggih ini.
Betul hujah-hujah anda. Saya bersetuju bahawa Pengajaran Dan Pembelajaran Berbantukan Komputer memang mempunyai kebaikan dan kelemahan, oleh itu kita harus memaksimumkan kebaikannya demi kemajuan masyarakat serta melahirkan generasi baru yang lebih cerdik pandai.
ReplyDelete