Daripada kajian KPM, didapati 80 peratus guru yang
menggunakan ICT dalam pengajaran kurang daripada 1 jam seminggu pada tahun
2010. UNESCO telah menyatakan bahawa ICT mempunyai potensi yang besar dalam
memacu pelajaran dan pengajaran. Tetapi, adakah ICT betul-betul dapat
meningkatkan proses pengajaran dalam bilik darjah atau dalam sekolah?
Dalam “Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
2013-2025”, terdapat 11 anjakan yang telah dikemukakan. Anjakan ketujuh iaitu memanfaatkan
ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia. Untuk mengurangkan
jurang digital yang berlaku antara pelajar di bandar dengan di luar bandar, kerajaan
ingin mengambil langkah dalam menambahbaikkan sistem pendidikan. Salah satu
langkah iaitu menyediakan murid dengan kemahiran dan pengetahuan untuk belajar
dengan berkesan dan hidup secara produktif dalam dunia global dan digital. Hal
ini adalah baik terhadap negara supaya menjadi sebuah
negara yang lebih canggih pada masa depan dengan mendidik pelajar-pelajar menjadi individu yang dapat membantu negara. Tetapi, kerajaan haruslah menetapkan umur yang sesuai untuk membelajari ICT untuk mengelakkan penyalahgunaan teknologi tersebut seperti memain pemainan komputer melalui internet dan lain-lain.
negara yang lebih canggih pada masa depan dengan mendidik pelajar-pelajar menjadi individu yang dapat membantu negara. Tetapi, kerajaan haruslah menetapkan umur yang sesuai untuk membelajari ICT untuk mengelakkan penyalahgunaan teknologi tersebut seperti memain pemainan komputer melalui internet dan lain-lain.
Untuk melaksanakan langkah-langkah tersebut,
pembekalan peralatan ICT kepada sekolah-sekolah adalah penting. Jikalau
mendapat peralatan ICT yang tidak dapat berfungsi ia akan menjadikan satu
pembaziran. Oleh itu, kerajaan harus memastikan kualiti peralatan yang akan
dibeli adalah terbaik dan bukan sekadar membeli peralatan yang kosnya rendah
tanpa kualiti produk.
Dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025,
jangkaan dalam pelaksaan yang adalah mengikut peringkat. Kandungan “ICT dalam
pendidikan” telah dibahagikan kepada 3 gelombang. Gelombang pertama yang akan
berlaku pada tahun 2013 hingga 2015 dengan tujuan mempertingkatkan asas ICT.
Gelombang kedua dijangkakan berjalan pada tahun 2016 hingga 2020 iaitu untuk
memperkenal inovasi dalam ICT dan gelombang terakhir dijangka bermula pada
tahun 2020 hingga 2025 dengan bertujuan mengekalkan penggunaan meluas sistem
ICT yang inovatif. Gelombang-gelombang tersebut agak baik kerana ada mengikut
peringkat iaitu ia dilaksakan dari tahap asas supaya setiap pelajar dapat
mempunyai kemahiran asas dan seterusnya barulah dapat merangsang inovasi dalam
ICT dan menggunakannya dengan luas.
Seorang guru, Choo, daripada sekolah menengah di Pulau
Pinang mengatakan bahawa pekerjaan guru-guru sekarang bukan lagi serupa dengan
zaman dahulu. Pada masa kini, guru-guru bertanggungjawab menguruskan maklumat,
keputusan dan lain-lain yang berkaitan dengan pengurusan hal murid-murid
melalui komputer. Selain itu, guru-guru harus mengikuti kursus-kursus,
berperanan sebagai seorang guru penasihat persatuan dan kelab, dan lain-lain
kerja selain daripada mengajar pelajar dalam bilik darjah. Beliau berkata hal
ini merupakan satu cabaran dalam pekerjaannya. Mengikut pelan pembangunan
pendidikan, kerajaan ingin meningkatkan perkhimatan
internet dalam sekolah-sekolah dengan memperkenalkan “1BestariNet” yang
menggantikan “School Net”, telah menawarkan kelajuan internet minimum 4 Mbps
terhadap penggunanya. Hal ini dapat meningkatkan kecekapan guru dalam
menguruskan data-data dan juga meningkatkan kualiti dalam pelajaran seperti
dapat memperoleh elemen-elemen pengajaran dengan senang. Sebaliknya, ia telah
meningkatkan kos pembelanjaan kerajaan dan juga wujudnya pembaziran jika tidak
digunakan dengan sepenuhnya.
Tidak dinafikan bahawa kegunaan ICT dalam kehidupan
kita semakin penting dan ia telah membawa kemudahan terhadap manusia. Sebagai
individu yang berinterlek, kita seharusnya menggunakan ICT dengan bijaksana.
Kerajaan juga harus membuat sebarang penambahbaikan dengan pandangan makro.
Terima kasih atas perkongsian ilmu ini
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian ilmu ini
ReplyDelete