Berdasarkan Wawasan 2020 yang diumumkan
pada tahun 1991, kita mendapati bahawa terdapat sembilan cabaran telah
diutarakan dalam falsafah pendidikan negara dan cabaran yang ke enam adalah
menekankan teknologi perlu diutamakan dalam pendidikan. Apabila kita tinjau
kembali sejarah kita, di Malaysia kepentingan teknologi pendidikan di institusi
pendidikan telah mula diperdebatkan sejak tahun 1970-an lagi (Yusup, 1998). Adakah masyarakat
pendidikan masa kini dapat menerima budaya teknologi pendidikan ini dan apakah
kesannya terhadap sistem pendidikan yang terdapat di negara kita?
Apa
yang boleh dimaksudkan dengan media pengajaran? Media pengajaran merupakan
peralatan perkakasan dan bahan media yang telah dikenal pasti dipilih, dibina
atau dipinda untuk menyokong atau mengendalikan sendiri proses pengajaran dan
pembelajaran contohnya Televisyen (TV).Zaman antara 1970-1979 dipengaruhi oleh
perkembangan media komunikasi atau media sebaran seperti radio dan televisyen.
Tahun 1972 menyaksikan satu perkembangan yang sangat penting dalam sejarah
perkembangan awal teknologi pendidikan di Malaysia. Pada tahun ini Bahagian
Perkhidmatan Sebaran Pendidikan (PSP), Kementerian Pendidikan telah ditubuhkan
untuk menyelaras dan memantapkan perkhidmatan alat pandang dengar dan media
komunikasi atau media sebaran am seperti televisyen ke sekolah-sekolah dan
maktab-maktab pengurusan. Tiga unit utama iaitu Unit APD, Unit Radio Pendidikan
dan Unit TV pendidikan telah diletakkan di bawah satu bahagian Kementerian
Pendidikan( Kementerian Pelajaran Malaysia) iaitu bahagian PSP. Seterusnya
siaran TV pendidikan telah mula dilancarkan pada tahun 1972 serentak dengan
penubuhan PSP. Pada peringakat permulaan hanya enam siri program TV disiarkan
dan sebanyak 500 peti televisyen telah dibekalkan ke sekolah-sekolah menengah
pada peringkat awal (Nurudin, 1978). Akhirnya bilangan
televisyen yang dibekalkan oleh kerajaan semakin meningkat sehinngga 5500 set
televisyen telah dibekalkan ke sekolah menengah dan rendah di semenanjung
Malaysia, 900 set di sabah dan 1225 set di sarawak (George.V.V,
27 oktober 1980).
Secara
keseluruhan, kita mendapati bahawa betapa pentingnya TV program digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran. Televisyen boleh memberi kesan yang positif kepada
pelajar kerana televisyen menggunakan kedua-dua deria iaitu penglihatan dan
pendengaran. Penggunaan kedua-dua pancaindera mata dan telinga menerusi
penglihatan dan pendengaran boleh menguatkan lagi keupayaan seseorang pelajar
itu memahami konsep pembelajaran dengan cara yang lebih menarik dan mudah.
Menurut Drs Darwanto menyatakan bahawa sifat audio visual yang
dimiliki televisyen, menjadikan televisyen sangat
pragmatik, sehingga mudah mempengaruhi penonton
dalam hal: sikap,
tingkah laku dan
pola berfikirnya (Darwanto, 2007).kebaikan-kebaikan TV digunakan sebagai media
pengajaran adalah seperti berikut:
- Adalah berfungsi langsung dan nyata.
- Dapat meluaskan tinjaun kelas.
- Dapat menciptakan kembali semua peristiwa yang lalu.
- Dapat menarik perhatian penonton
- Mampu memberi bantuan kepada guru dalam pengajaran dan pembelajaran
- Mampu membawa sumber-sumber yang ada dalam kalangan masyarakat ke dalam kelas
Contohnya pemancaran rancangan TV Pendidikan
di ASTRO memang ada nilai tambahnya terutamanya kepada pelajar bukan sahaja
tentang ilmu yang terdapat dalam kandungan kurikulum, malah dapat menambah ilmu
pengetahuan dengan menonton
rancangan-rancangan berunsur pendidikan seperti National Geography, Discovery
dan rancangan Animal Planet.
Secara
langsungnya kerajaan telah memainkan peranan yang penting iaitu berusaha mempelbagai
dan mempertingkat kualiti pengajaran dan pembelajaran di semua peringkat
sekolah dengan melalui penerbitan TV
pendidikan yang elah menelan berjuta-juta ringgit setiap tahun.
Namun demikian, masih terdapat
banyak kajian lepas menyatakan bahawa masih terdapat banyak sekolah yang
memanfaatkan TV program ini. Antara puncanya adalah seperti berikut:
- Kekurangan tenaga pengajar dan ruang belajar
- kegagalan fungsi teknikal peralatan sehinggalah percanggahan waktu dalam jadual persekolahan.
- Kekurangan kemahiran dalam kalagan guru.
- Guru sendiri yang bersikap negatif terhadap teknologi pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
- Penggunaan TV pendidikan tidak dapat sambutan.
Secara keseluruhannya, apabila
kita membincangkan teknologi media dalam pendidikan, kita tidak boleh mengehadkan
perbincangan semata-mata kepada apakah kebaikan atau kecanggihan teknologi itu sahaja. Apa yang kita harus bincangkan
ialah apa yang dilakukan oleh media tersebut iaitu teknologinya, kegiatan dan
amalan-amalan yang dihasilkan serta susunan dan hubungan sosial yang dilakukan
oleh media tersebut. Hal ini kerana, manusia bukan bersifat homogenous dan
media TV merupakan komunikasi sehala sahaja. oleh itu ,masyarakat
tidak sewenang-wenangnya menyerap semua mesej atau teknologi yang disampaikan
oleh media baru,mereka berhak membuat keputusan apalah yang mereka menerima dan
menggunakan dalam interaksi harian mereka (Kitzinger, 1991). Selain daripada
guru, peranan ibu bapa juga memainkan peranan yang penting dalam menanam minat
anak-anak mereka supaya menggunakan teknologi TV program sebagai alat
pengajaran dan pembelajaran kepada anak-anak mereka kerana selain daripada masa
pelajaran dalam sekolah adalah masa berada di rumah dan kebanyakan pelajar dari
sekolah rendah suka menonton TV di rumah. Oleh itu, ibu bapa perlu menjadikan
model yang baru kepada anak-anaknya bah perkata “melentur buluh biarlah dari
rebungnya.
Bibliography
Darwanto,
S. (2007). televisi sebagi media pendidikan. yogyakarta: PUSTAKA
PELAJAR.
George.V.V, T. A. (27 oktober
1980). Malaysian Experience in Innovation dan Utilisation of Edication
Media.
Kitzinger, J. (1991). Understanding
ALDS Researching audience perceptions of Acquired Immune Deficiency Syndrome.
Nurudin, J. (1978). The
development of Education Media Service in Malaysia 1957-72.
Yusup, H. (1998). Teknologi
Pengajaran. Shah Alam Selangor: Fajar Bakti Sdn.Bhd.
No comments:
Post a Comment